מהו תהליך חפיפה מקצועי?

העובדים הם הבוכנות, גלגלי השיניים והצירים המרכיבים את מנוע  המסעדה. בית קפה או מסעדה ללא עובדים מוכשרים הם כמו קבוצת כדורגל או כדורסל שלא תנצח לעולם. המציאות שאותה בדרך כלל אנו פוגשים בשטח קשה.  ברוב המקרים, האחמשית היא בעצם המלצרית "הוותיקה" שנמצאת כבר 7(!) חודשים במסעדה (ובכלל נכנסה לעבודה בתור מארחת אבל השלימה משמרות כמלצרית בימי לחץ). הטבחים היו פעם שוטפי כלים שהתחילו לעזור בהכנות והמלצרים הם סטודנטים שמשלימים הכנסה ובחודשי הבחינות קשה למלא את המשמרות.

נקודת המפתח הראשונה של הצלחת קליטת העובד החדש היא המשמרת הראשונה. המתלמד מוצמד למלצרית ממורמרת שעובדת במקרה באותו היום, אין לה כבר כח לעוד "זב חוטם" שישגע אותה ויפגע לה בטיפים. מתלמד מתעניין בעיקר בשאלות החשובות כמו מי מנקה את השירותים, האם למארחת  יש חבר ? ומתי כבר יוצאים לעשן.

הרושם הראשוני השלילי נמשך לאורך כל החפיפה (משמרת וחצי) ובמשמרת הראשונה לבד (ובדר"כ גם בשניה ובזו שאחריה) עסוק המתלמד בלהפריע לצוות הבר עם שאלות כמו "הלקוח שאל אם אפשר להוציא את הטונה מהסלט טונה?" או בפניה נרגשת לשוטף הכלים הסודאני, לאיפה לעזאזל נעלמו כל העטים במקום הזה?

חוברת נהלי חפיפה וכניסה של עובד חדש לתפקיד הינו סמן ראשון המבדיל בין סתם בית קפה לעסק מאורגן המכבד את עצמו ויותר חשוב, את עובדיו. חיבור בין עובד חדש ל"מלצרית הוותיקה" או חיבורו לחונכת אשר מתוגמלת בבונוסים על חפיפה מוצלחת (על פי פרמטרים מוסכמים וברורים) יעשה את ההבדל.

חוברת הדרכה טובה תכלול את הפרקים הבאים:

הגדרת הקונספט
פסקה קצרה המגדירה את המהות של העסק בו הוא עתיד לעבוד.

לוח זמנים
רשימת נושאים המפרטת את הצפוי לעובד ברמה היומית ובחלוקה משוערת לשעות במסגרת תהליך החפיפה.

עקרונות היסוד
רשימה קצרה של 5-10 משפטי מפתח שהעובד החדש חייב לזכור.

אחריות
מי אחראי על תהליך החפיפה בכללותו ומי אחראי להעביר לו כל נושא ותת נושא ברמה שמית.

הגדרות תפקיד
מיקומו במארג בית העסק, הסמכויות אשר מוענקות לו בהתאם לתפקידו ומה מצופה ממנו במסגרת זו. נהלי סבב שירות מול הלקוחות. אל מי הוא פונה ובעיקר למי הוא לא פונה כדי לקבל תשובות החורגות מתחום סמכויותיו. נהלי הפסקה, לבוש, ועוד.

מבחן
על מנת לסכם את לימודיו של העובד החדש ולבחון את רמתו המקצועית יש לערוך בסוף ההתלמדות מבחן מסכם (מומלץ בסימולציות) אשר יתן פידבק לחונך, לעובד ולמנהל המסעדה/בעלים על טיב תהליך החניכה.

משוב
לאחר סיום החפיפה כדאי לערוך ישיבת משוב עם העובד החדש אשר תסכם את התהליך ותקבל ממנו פידבקים חיוביים ושליליים על התהליך שהוא עבר.

חשוב לזכור, תהליך חפיפה זה הינו מורכב המשדר לעובד החדש  רצינות מקצועיות ותכליתיות של בית העסק. אמנם מצד אחד התהליך דורש אנרגיה, זמן וכסף, משאבים אשר אף פעם אין אותם בשפע אך לטווח ארוך מחזיר את ההשקעה, באופן מיידי, אם עובד פרש במהלך החפיפה (כי הוא חשב שהוא מגיע לנופש ולא למסעדה מסודרת) או תחזיר את ההשקעה כאשר העובדת תשאר לזמן ארוך ותהיה עסוקה במכירות והעלאת הפדיון במקום לשאול "איפה העטים במקום הזה??"

צור קשר עכשיו במייל Shahar_ke@yahoo.com או ישירות
לנייד 050-5566632 וקבל ניתוח ראשוני לצעדים פשוטים להתיעלות והגעה למצויינות אצלך בעסק.